یک پست فنی یا ببینید من چقدر باسوادم1- سوالات متداول اولیه

خانه پیش ساخته

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Prefabricated_house_construction.ogg

صنعت پیش ساخته سازی سالهای طولانی است که در دنیا ابداع و در حال پیشرفت است. طبق اطلاعاتی که Wikipedia در ذیل این صنعت آورده است آمده است که  اولین ساختمانهای پیش ساخته از سوی مهاجران انگلیسی برای اسکان در استرالیا و اولین آگهیها در این مورد به سال 1837 باز می گردد.

بیشترین میزان پیشرفت این صنعت در دو مقطع جنگ جهانی دوم به دلیل حجم بالای خرابی و نیز نیاز به اسکان سریع و ایمن نیروهای نظامی و حال حاضر به دلیل رشد بلندمرتبه سازی و نیاز به سبک کردن ساختمانها صورت پذیرفته است.

اگرچه به ظاهر پیش ساخته سازی در ایران قدمت زیادی ندارد(که البته دارد) به دلیل استفاده از تجربیات سایر کشورها و استفاده از توان و تخصص داخلی، گامهای بلند و قابل توجهی در این زمینه در ایران برداشته شده است.

 

 

چه کسانی از ساختمانهای پیش ساخته استفاده می کنند؟

اولین استفاده کنندگان ساختمانهای پیش ساخته مهاجران انگلیسی در استرالیا بوده اند که خانه های خود را با خود و از طریق دریا به آنجا منتقل کرده اندکه پیک زمانی آن در سال 1853 بوده است که طبق اسناد بیشترین تعداد خانه پیش ساخته از گمرگ استرالیا ترخیص شده است. دوره بعدی استفاده گسترده از خانه های پیش ساخته، در دوره تب طلا در حدود سال 1906در آمریکا بوده است که تمامی آمریکا در تلاش برای تامین کیتهای خانه برای کالیفرنیا برای تامین نیاز به سکونت در آن ایالت بودند. دوره سوم اقبال به پیش ساخته سازی در دوره جنگ جهانی دوم باز می گردد، بطوریکه علاوه بر کاربرد آن دراسکان موقت نظامیان و یا بی خانمانهای ناشی از بمباران شهرها، انگلستان یکی از محله های شهر ریورپول را که در طی جنگ با خاک یکسان شده بود، بطور کامل با استفاده از 160،000 کیت خانه سازی پیش ساخته، بازسازی نمود.

در حال حاضر هیچ محدودیتی در نوع کاربری ساختمانهای پیش ساخته وجود ندارد و معماران و مهندسان از این تکنیک ساخت و ساز و یا ترکیب آن با ساخت و ساز ماسونری برای ساخت ساختماهای گوناگون با کاربریهای مسکونی، اداری، تفریحی، تجاری و ... استفاده می کنند.

شناخته شده ترین استفاده کننده تجاری ساختمان های پیش ساخته رستورانهای زنجیره ای مک دونالد در کل جهان می باشند که 95% از رستورانهای خود را بصورت پیش ساخته ایجاد کرده است(5% باقیمانده در طبقات ساختمانهای موجود مانند برجها یا مراکز تجاری ساخته شده اند).

چرا پیش ساخته ؟

سرعت قابل توجه در ساخت و ساز  و عدم وابستگی ساختمان به محل نصب، صاحبان زمین را تشویق می نماید از این تکنیک برای تامین ساختمان خود استفاده نمایند. از سوی دیگر امکان جابه جایی و تغییر در جانمایی ساختمان، این امکان را برای مالک آن فراهم می نماید که در صورت تمایل ان را به زمین دیگری منتقل نماید و یا پس از مدتی محل استقرار مکانهای مختلف را در ساختمان تغییر دهد و یا حتی به طبقات و سطح آن اضافه یا از آن کم نماید. علاوه بر اینها با توجه به ساخت و ساز صنعتی در این روش، دقتهای بکار رفته در این ساختمانها در حد میلیمتر می باشد و هیچ بد چشمی در آن دیده نمی شود که کار را برای دکوراتور داخلی و یا کاربران و ساکنین آینده آن آسان می سازد.

در نهایت با توجه به سازگاری فن آوری بکار رفته در ساخت اجزای این نوع ساخت و ساز و نیز مونتاژ نهایی آن، این نوع روش ساخت و ساز از سبزترین و سازگارترین روشهای تولید ساختمان با محیط زیست می باشد.

چرا همه از تکنیک پیش ساخته استفاده نمی کنند؟

اولین مساله برای خرید این نوع ساختمان نوع پرداخت و خرید آن می باشد، با توجه به اینکه تمامی مراحل آماده سازی، حمل و نصب ساختمان در مدت زمان کوتاهی به پایان می رسد بیشتر سازندگان از فروش قسطی محصول خود خودداری می نمایند. از طرف دیگر با توجه به هزینه بالای خرید ساختمان بیشتر خریداران توان پرداخت یکباره هزینه خرید ساختمان را ندارند بنابراین به سمت روش ساخت و ساز ماسونری جلب می شوند تا به مرور هزینه ها را پرداخت می نمایند تا فشار مالی کمتری را متحمل شوند. مورد دیگر عدم اطلاع مشتریان ساختمان از این تکنیک و یا ذهنیت عجیب آنها در مورد کیفیت ساختمان نهایی و ترس آنها از عدم مقاومت ساختمان در برابر زلزله، آتش، حشرات، بارندگی و ...

عمر مفید ساختمان های پیش ساخته چه مدت است؟

عمر هر بنا ارتباط مستقیم با عمر مفید اجزای بکار رفته در آن دارد. با توجه به اینکه حداقل عمر مفید مواد و مصالح بکار رفته در این نوع ساختمان ها 50 سال می باشد، این ساختمانها بیش از 40 سال عمر مفید خواهند داشت که مانند سایر سازه ها در صورت نوسازی و یا بهسازی به مراتب بیشتر عمر خواهند کرد.

آیا این نوع ساختمانها بیمه هم هستند؟

همه شرکت های بیمه گذار با توجه به کیفیت بالای این نوع ساخت و ساز بسیار مایل هستند که این نوع ساختمانها را بیمه کنند، بنابراین بنا به نیاز مشتریان ساختمانها بیمه می شوند.

ایا کسی می تواند ساختمان را بدزدد؟

ساختمان پیش ساخته پس از نصب با ساختمان معمولی که به روشهای ماسونری ساخته می شود هیچ تفاوتی نخواهد داشت. در نتیجه هر آنچه از ساختمان ماسونری قابل سرقت باشد از ساختمان پیش ساخته نیز قابل سرقت خواهد بود.  از سوی دیگر به دلیل قابلیت و انعطاف بالای این نوع ساخت وساز برای پیشرفتها و تکنولوژیهای جدید در مقایسه با سایر روشها، امکان تجهیز این نوع ساختمانها به وسایل امنیتی و حفاظتی با کمترین هزینه و تخریب وجود دارد.

آیا ساختمان پیش ساخته در برابر زلزله، آتش سوزی، گرما و سرما مقاوم است؟

ساختمان پیش ساخته مانند سایر ساختمانها باید از مقررات ملی ساختمان پیروی کند و  استانداردهای لازم را برای دریافت تاییدیه داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به فلسفه وجودی این ساختمان، طراحی شامل دو فاز ساخت و تخریب می باشد بنابراین ساختمان به نوعی طراحی و ساخته می شود که در هنگام تخریب به دلیل بلایای طبیعی و یا انفجار و یا حتی آتش سوزی مثلث های حیات در آن ایجاد شده و ساکنین و یا کاربران آن بتوانند زمان لازم برای تخلیه آنرا داشته باشند.

با توجه به لایه های متعدد عایق بکار رفته در دیوارها، کف و سقف ساختمان، بنای ساخته شده بسیار بیش از استاندارد تعیین شده برای حفاظت ساختمان در مبحث 19 عایق شده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
محدثه چهارشنبه 29 آبان 1392 ساعت 13:59 http://monifafa.blogfa.com

دست شما مرسی

مهتاب سه‌شنبه 22 بهمن 1392 ساعت 18:05

اطلاعات خیلی خوبی بود واقعاً مرسی،کلی از سوالاتم رو جواب گرفتم

خواهش می کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد