یک پست فنی یا ببینید من چقدر باسوادم3- اضافه اشکوب مپنا

عکسهای این پست قروقاطی شدند، بعدا" سر فرصت درستش می کنم، فعلا" همین جوری با نظر لطف نگاه کنید تا ببینم مشکل از کجاست که عکسها LOAD نمی شند.



چند نفر از خوانندگان عزیز سوالاتی در مورد پیش ساخته سازی پرسیده بودند و چگونگی ترکیب این ساختمانها با ساختمانهای قدیمی یا ساختمانهایی که با روشهای معمولی و متداول ساخته می شود.

 


باید بگم که در آیین نامه ساختمان در ایران، ساختمان برای 150 کیلوگرم بار برف بر هر متر مربع طراحی می شود. در صورتی که بنای اولیه طبق آیین نامه جدید ساخته شده باشه، برای اضافه کردن طبقه به ساختمان موجود، باز هم طبق آیین نامه، به میزان تقریبا" 200 کیلوگرم از پشت بام لایه برداری می شود و سازه و سایر ملحقات طوری طراحی می شود تا بار کمتر از 150 کیلوگرم را به سازه موجود وارد آورد. توضیحات مربوط به بار ثقلی و بار دینامیکی را هم باید بیایید با دکتر چوبکی ، کل کل کنید(چون خانم ما تا همین جا درس داده بود، ما هم همین قدر بلدیم.)

فرض براینه که تمام ساختمانهای 20 سال اخیر با آیین نامه جدید ساخته شده اند و این قاعده در آنها صدق می کنه . در مورد سازه های قدیمی تر باید نمونه برداریهایی از سازه انجام بشه تا سازه و فونداسیون مشخص بشه و اگز لازم بشه باید با ستونهایی که با شکاف سقف انجام می شود، ساختمان فعلی مقاوم سازی بشه.

از طرف دیگه تنها تکنیک اضافه اشکوب (از لحاظ سازه های باربر) که در تهران مجوز اجرا دارد، تکنیکی است که در زیر عکس هایش را می بینید.

یه پست دیگه می زارم تا عکس های موارد مشابه رو ببینید.


این سازه در 49 روز ساخته شده و 150 متر مربع فضا داشت.


وضعیت قبل از اجرای اضافه اشکوب یا طبقه رو ببینید.






وقتی به اسکلت ساختمان موجود می رسیم، سازه جدید را باید بهش وصل کنیم. یک کلاف جهت یکپارچه کردن سازه موجود با سازه LSF ایجاد می کنیم. اگر اسکلت سازه موجود فولادی باشه از اتصالات جوش واگر بتونی باشه از  رول بلت مکانیکی استفاده می شه.




















اینم توش، می خواستند ازش به عنوان اتاق کنفرانس استفاده کنند.










اینم بیرونش






آخیشششششششششششش، عکسا تموم شد. دورشم سیم خاردار کشیدیم. در نره!







نظرات 9 + ارسال نظر
م شنبه 19 مرداد 1392 ساعت 15:36

متشکرم
cool

بازم سوال داشتید در خدمتم. اگز موارد فنی پیشرفته تر بخواهید، برام email بزارید تا دفترچه فنی ولی به زبان ساده که در مورد تنوع متریال هر قسمت از سازه هست رو براتون بفرستم.

م شنبه 19 مرداد 1392 ساعت 15:38

سلام
شما مشارکت هم میکنید؟
مثلا ساخت از شما زمین از ما؟

یله، چرا که نه. در مورد چند و چونش باید ببینیم که زمین کجاست و باقی مطالب.

الآن در آپارتمانها که حیاط ندارند افراد روی پشت بام آلاچیق درست می کنند و وسایل بازی کودکان و تاب و سرسره قرار می دهند و عصرها می روند چای و عصرانه می خورند و ساخت خرپشته و انباری کوچک برای قرار دادن وسایل اضافی و نصب کولر آبی و ... ، پشت بام این ساختمانهای پیش ساخته برای ساخت آلاچیق و استفاده ورزشی و تفریحی ساکنین کارآمدی و مقاومت و استقامت کافی دارد؟ مخصوصاً اگر عمارت پیش ساخته بصورت اشکوب و اضافه شده بر ساختمان کلنگی و دست دوم باشد، چون ظاهراً همه بصورت شیب دار است؟
اگر خودمان علاقمند باشیم که خانه مان را طبق سلیقه خودمان نقشه ریزی کنیم باید بعداً بدهیم یک معمار ، فنی بودن نقشه خانه مان را تأیید کند؟ مقصودم این است که مثلاً من که هیچ تجربه و تحصیلاتی از نقشه خانه ندارم طبق علاقمندی خودم، خانه خودم را طراحی کنم و مکان اطاقها و آشپزخانه و سرویس بهداشتی را طبق سلیقه خودم معین کنم، این نقشه دستی را که روی کاغذ با خودکار با دست کشیده ام برای شما قابل قبول و اجرا است؟ حتی ببرم پیس مهندس معمار او قبول می کند یا همه را بهم می زند و طبق سلیقه خودش می کشد؟

اگر پستهای قبلی رو بخونید در توضیحات اومده که محدودیتی در نوع سقف وجود نداره. این دو تا مثالی که دیدید، هر دوتا اداری، آموزشی هستند و برای اینکه مقرون به صرفه باشند از سقف شیب دار استفاده کرده اند.
آقاجان، خانه دست دوم یعنی چی؟ اصطلاح جالبی بود(یادم باشه یه پست بذارم راجع بهش، یه خاطره خنده دار دارم راجع بهش)

چرا مهندس معمار،پس ما هویجیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
هر طرح معماری که مشتری بخواد قابل اجراست. فقط طرح باید طبق استانداردهای معماری، عمرانی، قیچی بخوره و اصلاح بشه. شاید هم طرح شما احتیاجی به اصلاح شدن نداشته باشه. آخه باید در نظر گرفت که چه وزنی روی چه دهنه ای قرار می گیره یا دیوار زیری حمال هست یا نه یا خیلی فرضهای دیگر.
ولی در کل خود ما این مشاوره را انجام می دهیم و لازم نیست به کس دیگری مراجعه کنید.

بنفشه یکشنبه 20 مرداد 1392 ساعت 10:07

آقا قبول نیست !!! اینجوری شما داری واسه کارت تبلیغ میکنی مشتریهاتون ۱۰۰ برابر شدن!

پس فکر کردی برای چی وبلاگ زدم؟؟
افراد مطالب جدی رو نمی خونند ولی وقتی غیررسمی بشه با حوصله می خونند.

مهرداد یکشنبه 20 مرداد 1392 ساعت 11:54 http://mehrdad1530@bloga.com

خیلی جالب بود کمی هم از هزینه اش بگو مثلا هزینه ای سالن چقدر تمام شده و دیگه اینکه ایا شهرداری به راحتی اجازه می ده به یک ساختمان یه طبقه اضافه کرد

هزینه ها مربوط به سالهای گذشته است و الان رویایی محسوب می شه. یه زمانی با 600 هزار تومن برای هر متر مربع می شد ولی الان کمتر از یک میلیون نمی شه (این رو در نظر بگیرید که هزینه ساخت در تهران با ساخت وساز معمولی کمتر از 920 هزار تومن نیست ولی این هزینه در 9 ماه یا یکسال مصرف میشه نه 50-60 روز)
شهرداری هم چیزیه که ما واردش نمی شیم با خریداره. بسته به تراکم موجود یا طرح هادی منطقه یا طرح شهرسازی بعضی جاها راحت بعضی جاها سخت یا اصلا" مجوز نمی دهند.
کلا" کار ما برای خلاف سازها جذابه. چون می سازند، بعد میرند کمیسیون ماده 100 و جریمه می دهند و پایان کار می گیردند!

یک بیوتکنولوژیست یکشنبه 20 مرداد 1392 ساعت 20:56 http://1biotechnologist.blogfa.com/

سلام

این سازه ها در مقابل طوفان، سیل، زلزله و گردباد مقاومند؟

پسسسسسسسسسسس چی؟
سازه ای که مردم توش زندگی یا کار می کنند باید تمام استاندارها رو پاس کنه وگرنه مرکز تحقیقات مسکن اجازه استفاده نمی ده.
تازه رفتار سازه ای این نوع ساخت وساز قابل پیش بینی تر و حساب شده تره. شما در ساخت و ساز معمولی نمی تونی روش خراب شدن سازه رو پیش بینی کنی ولی در این روش، روش خراب شدن هم طراحی می شه که در وقت بحران، افراد زنده بیان بیرون نه اینکه یه دیوار بتونی 1000 کیلویی یا بلوک 100 کیلویی از سقف، ملتو، گوشت کوبیده کنه!!

بی تای بدون تا یکشنبه 20 مرداد 1392 ساعت 23:42

چرا به فکر خواننده هات نیستی؟؟ما خسته و کوفته میایم نت یه کم حال و احوالمون عوض شه 4تا پست خنده دار بخونیم اونوخ تو میای پست علم و دانشی میذاری؟؟؟نه واقن تو خجالت نمیکشی؟؟؟

حرف حساب جواب نداره، شما عکسهاشو نگاه کن!

khalili یکشنبه 11 اسفند 1392 ساعت 08:56

khyle bahal bod faghat lotf mykoned rahe tbdyle yek sakhtemane eskelet boton be yek sakhtemane fleze ra beged masalan ma sakhtemaneman eskelet yek tabagheh ezafeh konem boton ast mykhahem be an ba tyr ahan ezafeh konam mghdare oshkob 60 metr ba tashakor khalili

در مورد ساخت و ساز ماسونی چیزی نمی دانم، اگر با روشهای خشک بخواهید در متن ها نوشته شده از این گذشته تا اسکلت پایینی از دید یه کارشناس دیده نشه، نمی شه گفت اتصال چه طور باشه. لباس نیست که بگیم، دو تا کوک بزنید، یه ساسون بگیرید حله!

سهیلا پزشکی یکشنبه 22 شهریور 1394 ساعت 11:45

سلام ببخشید ما یک خانه با 110 متر زیر بنا داریم میخواستم طبقه بالا رو سازه سبک بزنم آیا احتیاج به قوی سازی فونداسیون یا ستون گذاری یا .. هست و یا میشه رو همون ستون ها زد .خانه ما دیوار بار بر هست .ممنون میشم در ضمن اگر امکان داره جواب رو برام ایمیل کنید . با تشکر فراوان از زحمات شما .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد